Köp & Leveransvillkor
Vad roligt att du är intresserad av att beställa hos oss och vi vill att ditt köp ska vara enkelt och problemfritt!
Här har vi samlat all information om hur beställning, betalning och leverans går till. Du hittar också detaljer om våra garantier m.m. Läs gärna igenom villkoren så att du vet vad du kan förvänta dig.
Priser
Alla priser på InstantGarden.se är angivna inklusive moms, specificerad på orderbekräftelse och faktura om du har valt faktura som betalsätt.
Alla priser är att betrakta som dagsaktuella och gäller vid själva beställningstillfället. Vi reserverar oss för eventuell mellanförsäljning, dvs om det uppstår en brist på en produkt utanför vår vetskap.
För att kunna handla växter hos oss, så måste du komma upp i ett samlat minsta ordervärde om 7 000 kr inkl. moms inom detta segment. Anledningen till detta krav, är för att vi ska kunna hantera och leverera produkterna på ett hållbart sätt då vi plockar, lastar och transporterar växterna direkt från vår plantskola Johannes Clasen Baumschulen i Rellingen, Tyskland, hem till dig.
För att kunna beställa Träd, så är kvantitetskravet minst 2 stycken träd för beställning (det går bra att välja olika storlekar eller sorter om du vill ha ett vardera träd). Anledningen till detta krav, är som beskrivet ovan med hänsyn till hantering och leverans på ett hållbart sätt.
Betalning
Du måste vara minst 18 år gammal för att kunna handla hos oss.
Du betalar din beställning genom Shopify Payments, som erbjuder olika förslag på hur du kan betala när du ska lägga din beställning i Kassan.
Om du har frågor gällande betalning av en redan lagd beställning, till exempel om du vill ändra betalsätt eller liknande, kontakta oss direkt för hjälp.
Kortköp
Vid kortköp hos InstantGarden.se hanteras betalningen säkert genom Shopify Payments, en PCI-DSS-certifierad betaltjänst som uppfyller de högsta säkerhetskraven för kortbetalningar. Vi accepterar betalningar med Visa, Mastercard och American Express.
När du genomför ett köp med kort reserveras beloppet (auktoriseras) på ditt konto direkt vid köptillfället. Beloppet kan komma att debiteras innan din beställning skickas, exempelvis vid orderbehandling eller produktreservering. Vi informerar alltid om förväntad leveranstid i kassan.
Auktoriseringen är giltig i upp till 7 dagar. Om vi av någon anledning inte hinner behandla din order inom denna tid, kommer auktoriseringen att upphöra och beloppet frigöras. I sådant fall kontaktar vi dig för att genomföra köpet på nytt.
Kortuppgifterna lagras aldrig hos InstantGarden.se, utan hanteras krypterat via Shopify Payments och dess betalningspartner.
Vi förbehåller oss rätten att debitera betalningen i samband med orderläggning, även om leverans sker vid ett senare tillfälle. Detta gäller särskilt vid beställningsvaror, kampanjer eller vid högt tryck.
Betalning med Klarna
Vi erbjuder betalning via Klarna i samarbete med Klarna Bank AB (publ), Sveavägen 46, 111 34 Stockholm, Sverige. Beroende på din valda betalningsmetod kan du välja mellan följande alternativ i kassan:
Betala senare med Klarna
Få hem dina varor först och betala senare. Klarna erbjuder en räntefri faktura med 14 dagars betalningstid (om inget annat anges). Ingen avgift tillkommer vid fakturabetalning, så länge betalningen sker inom angiven tid.
Betala nu med Klarna
Betala direkt i kassan med BankID och din internetbank eller med kort. Klarna hanterar transaktionen tryggt och säkert, och beloppet dras omedelbart vid köptillfället.
Finansiera med Klarna
Delbetala ditt köp månadsvis genom en kontokredit som tillhandahålls av Klarna. Du får en översiktlig månadsfaktura och kan själv välja hur mycket du vill betala varje månad, dock minst det lägsta beloppet som anges. Kreditprövning kan komma att genomföras.
Användning av Klarna förutsätter att du är folkbokförd i Sverige och godkänns av Klarna. Vid val av betalningsmetod visas alltid fullständiga villkor direkt i kassan. För mer information, besök klarna.com/se.
Betalning med PayPal
Vi erbjuder säker betalning via PayPal, en globalt erkänd betaltjänst som gör det möjligt att betala snabbt och tryggt online. När du väljer PayPal som betalningsmetod i kassan, omdirigeras du till PayPals egna säkra betalningssida där du kan logga in och godkänna köpet med ditt PayPal-konto.
Du kan betala med:
Saldo på ditt PayPal-konto
Bankkonto kopplat till ditt PayPal-konto
Kredit- eller betalkort (utan att behöva skapa ett PayPal-konto)
Betalningen hanteras direkt av PayPal och vi får ingen insyn i dina betal- eller kortuppgifter. Transaktionen genomförs i realtid och ordern behandlas normalt direkt efter att betalningen bekräftats.
För mer information om PayPal och deras användarvillkor, vänligen besök www.paypal.com.
Företagsköp via faktura
Kreditprövning: Vid ansökan om betalning via företagsfaktura genomförs sedvanlig kreditprövning, vilket kan innebära att en kreditupplysning inhämtas.
Betalningsvillkor: Förfallodatum och övriga villkor för företagsfaktura framgår av fakturan. För betalning med 30 dagars faktura tar Klarna Bank ut en fakturaavgift om 0 kr per köp. För betalning med 60 dagars faktura tar Klarna Bank ut en fakturaavgift på upp till 49 kr per köp. Vid sen betalning skickas en påminnelse ut till dig där du åläggs att betala en påminnelseavgift om 60,00 kr. Sker ingen betalning därefter kan fordran komma att överlämnas för inkassohantering där ytterligare inkassokostnader kan tillkomma.
Överlåtelse: Samtliga företagsfakturor kommer att överlåtas till Klarna Bank AB, 556737-0431 (”Klarna Bank”). Alla betalningar med anledning av fakturan ska erläggas till Klarna Bank.
GDPR: Vid betalning via företagsfaktura kommer fakturan att överlåtas till Klarna Bank AB och vi delar då företagskundens personuppgifter med Klarna Bank. Klarna Bank är personuppgiftsansvarig för de fordringar som vi har överlåtit till Klarna Bank. För detaljerad information om Klarna Banks behandling av personuppgifter, vänligen läs vidare i Klarnas dataskyddsinformation som finns tillgänglig på https://www.klarna.com/se/dataskydd/ eller kontakta Klarna via telefon på 08-120 120 10, alternativt via post till: Klarna Bank AB, Sveavägen 46, 111 34 Stockholm.
Frakt
Vi levererar Växter till kunder som bor i Storstockholm (ej yttre skärgården), Mälardalen, Södermanland, Göteborg med omnejd (ej yttre skärgården), Bohuslän, Västergötland, Närke, Östergötland, Halland, Skåne, Blekinge, Småland, södra Uppland (en linje mellan Enköping-Uppsala-Norrtälje), södra Värmland (en linje mellan Säffle-Grums-Karlstad-Kristinehamn-Karlskoga) och Öland.
Vi levererar även till brofasta öar i dessa områden. Om du vill få leverans ut till en ö som saknar broförbindelse så måste du kontakta oss innan du beställer, så att vi kan undersöka om vi kan ordna leverans och eventuellt lägga till en extra fraktavgift.
Vissa undantag finns på leveransområde beroende på vilken produkt som ska levereras, du finner information om dessa undantag inne på respektive produktsida - det gäller exempelvis Gräsmatta på rulle och Planteringsjord.
Produkter inom Tillbehör levererar vi i hela Sverige, med undantag för exempelvis Gräsmatta på rulle och Planteringsjord. Undantagen för leveransområde står alltid specificerat på produktsidan om detta är aktuellt.
Om du har några frågor kring om vi kan leverera hem till dig, tveka inte på att höra av dig till oss så undersöker vi våra möjligheter att hjälpa dig.
Garantier och reklamation
Vår samarbetspartner Johannes Clasen Baumschulen, plantskola belägen i Rellingen utanför Hamburg i norra Tyskland, ger oss en garanti på att växterna är friska, hela och håller högsta kvalitet. Detta kontrolleras av myndighet fyra gånger per år med oannonserade besök samt att vi kontrollerar växternas kvalitet vid omlossning.
Mot denna bakgrund erbjuder vi dig som kund Växtgaranti i 3 år på dina nya växter så att du kan känna dig trygg redan från början.
Det är dock viktigt att poängtera att du som kund är ansvarig för växterna efter leverans och att du som kund ansvarar för att ta hand om de mottagna växterna på erforderligt sätt. Du har alltid tillgång till skötselråd och till vår kundtjänst om du behöver hjälp.
För att växtgarantin ska gälla har vi ett krav på att plantering ska ske inom två dagar efter leverans för växter på klump (frilandsodlade, där rotsystemen är omgärdade av antingen jute- eller stålnät) och inom en vecka efter leverans för växter på kruka.
Växtgarantin gäller även förutsatt att växterna placeras i ett skuggigt läge och vattnas regelbundet innan de hamnar i jord, samt så måste växterna även stå upprätta - de får således ej ligga ned mot marken då de löper stor risk för skador i så fall.
Om en planta inte är sortäkta eller inte utvecklar sig normalt, trots adekvat skötsel och växtplats, ersätts den i regel av en ny planta om ingen annan överenskommelse träffas. Eftersom det gäller levande material är det viktigt att reklamationen kommer in så snart som möjligt efter att felet upptäckts. Detta dels för att kunna ta reda på vad det är för fel på växten och dels kunna ge rätt rådgivning kring fortsatt skötsel. Reklamationsrätten gäller i 3 år och reklamation skall rapporteras av dig som köpare inom 2 månader från det att felet borde ha upptäckts.
Växtgaranti gäller endast vid markplantering, vi lämnar inga garantier vid plantering i lådor/kärl/krukor!
Vi kompenserar inte för skador som uppkommit efter köpet och som orsakats av felaktig skötsel, bristande omvårdnad eller annat utanför vår kontroll. Detta inkluderar; bristande bevattning, extrem kyla, tjältorka, felgödsling, felaktig plantering, undermålig dränering på växtplatsen, förgiftning och skador orsakade av insekter, djur eller människor samt sjukdomsangrepp efter plantering.
Vi kompenserar inte för skador och angrepp som är naturligt förekommande i naturen, oavsett om detta angrepp uppstått före eller efter leverans. Detta inkluderar, men är inte begränsat till, gallkvalster, bladlöss, ullöss, hagelskottssjuka, mjöldagg och andra typer av svampangrepp. Myror, sniglar och maskar är naturligt förekommande i växtodlingar och är inget som påverkar plantorna negativt, och är ej heller giltig orsak för reklamation.
OBS! I vissa fall så kan växter drabbas av naturliga insektsangrepp på plantskolan (t.ex.bladlöss kan angripa växter i månadsskiftet maj/juni), dessa angrepp behandlas då direkt av plantskolan där plantorna besprutas med bekämpningsmedel vilket medför att insekterna suger i sig medlet och sedan dör. Det är inget som medför skador på själva växten. Plantskolan får enligt lag endast bekämpa angrepp när detta är ett faktum, således får man ej bekämpa angrepp i ett proaktivt syfte.
Vid felaktig varuleverans, dvs fel antal eller felaktig/skadad vara, är du skyldig att omgående kontakta oss efter mottagen leverans så att vi i första hand kan rätta till felet, alternativt komma överens om lämplig kompensation. Reklamationen skall vara oss tillhanda inom tre (3) dagar.
Vid ursprungsfel på varan, så gäller reklamationsrätt i 3 år. Reklamation skall rapporteras av dig som köpare inom 2 månader från det att felet borde ha upptäckts.
Vi ersätter ej tid för arbete eller väntetid på leverans oavsett anledning, om inget annat har överenskommits.
Leveransvillkor
Vi levererar inom 5-10 arbetsdagar under planteringssäsong, om inget annat avtalas mellan säljare och köpare.
Planteringssäsong räknas som mars/april till oktober/november, beroende av väder- och markförhållanden.
Beställning som görs i december-februari, bokas preliminärt hos oss och vi kontaktar er för avstämning om leveranstid.
Vi försöker alltid avisera leveransdag så fort som det är möjligt och vi aviserar i möjligaste mån via e-post (till den e-postadress du registrerat hos oss) 4-5 dagar innan leveransdag. Vi sammanställer beställningar tätt inpå leveranstillfälle, för att kunna utföra en så hållbar och miljövänlig leverans som det är möjligt.
Vi reserverar oss alltid för ändringar av leveransdag, då yttre omständigheter som till exempel trafikläge och andra omständigheter som ligger utanför vår kontroll kan ändra förutsättningar.
Vi levererar till fritt framkomlig leveransadress, i regel med en medeltung lastbil utrustad med bakgavellyft (eller annan adekvat maskin för ändamålet).
Produkterna levereras fram till eller innanför tomtgräns, så nära som en lätt/medeltung/tung lastbil kan köra och som speditören kan använda palldragare vid leverans på pall (ytan där pallen dras och ställs av måste vara hård och plan, vi kan ej ställa av pall på t.ex. grus, lera eller gräs).
Inbärning av växtmaterial eller bortforsling av medföljande pall och pallkrage ingår ej.
Leveransen sker i regel på vardagar (torsdag-fredag), normalt mellan klockan 08:00-17:00. Leverans på andra tider, vardagar samt helgdagar kan förekomma, vi aviserar leveransdag så fort som det är möjligt men utgår alltid från att leverera på den leveransdag som står specificerad inne på produkten/produkterna där detta är specificerat vid beställningstillfället (de gäller i regel produkter inom växtsegmentet).
Observera att det är upp till oss att planera in tid för leverans och att leveransen kommer att ske i regel inom ett intervall om 9 timmar (exempelvis klockan 08:00-17:00), där chauffören ringer och aviserar dig på ditt registrerade telefonnummer cirka 20-60 minuter innan leverans.
Om du inte kan närvara vid leveranstillfället, så måste du omgående kontakta oss och även skriva på en fullmakt som vi bifogar i e-post med leveransbesked innan till din registrerade e-postadress.
Obs! Du behöver inte ta ledigt från arbete/studier/dylikt för att ta emot leveransen, utan hör av dig till oss med en fullmakt så informerar vi speditören (som ringer och aviserar dig oavsett innan leverans).
Vi kan i vissa fall erbjuda en skräddarsydd leveranstid, vänligen kontakta oss med dina anspråk på leverans så gör vi vårt bästa för att hitta en lösning.
Vi har som krav att du som mottagare, plockar ur växterna ur pallen samma dag som de levereras.
Uteblivna mottagna varuleveranser
Vänligen notera att varuleveranser som inte blir uthämtade eller mottagna, kommer att debiteras fullt ut då risken för permanenta skador under långvarig lagerhållning och transport är att betrakta som given.
Öppet köp & ångerrätt
Vid beställning av växter så gäller öppet köp vid minst 14 dagar kvar till leveranstillfälle, som står specificerat på din orderbekräftelse eller det datum för leveranstillfälle som vi har överenskommit.
Enligt Distansavtalslagen (2005:59) har du som konsument normalt 14 dagars ångerrätt vid köp på distans. Dock finns undantag: Ångerrätten gäller inte för varor som snabbt kan försämras eller bli för gamla – till exempel levande växter. (Se 2 kap. 11 § punkt 4 Distansavtalslagen)
Därför gäller inte ångerrätt för beställningar av levande växter hos oss om aviserat leveransdatum inträffar inom 14 dagar. När du genomför ett köp godkänner du att ångerrätten avstår enligt undantaget i lagen. Vid fel eller transportskada har du dock alltid rätt att reklamera enligt konsumentköplagen.
Distansavtalslagen säger att växter ej kan återlämnas på grund av sin beskaffenhet.
Kontakta oss omgående vid oklarheter gällande din beställning, då alla beställningar som görs bokas upp per omgående hos vår plantskola.
Force Majeur & Tvist
I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighets beslut och jämförbara händelser utanför vår kontroll, vilka ej skäligen kunnat förutses, och påverkar ingångna avtal samt utfästelser från vår sida, som gör att vi ej kan hålla nämnda avtal/utfästelse, skall utgöra grund till att vi befrias från våra förpliktelser att fullgöra nämnda avtal.
Nedan följer länkar till ODR (Online Dispute Resolution, framtagen genom EU), Konsumentverket och ARN (Allmänna reklamationsnämnden) där du kan läsa mer detaljerat om ODR, Konsumentköplagen och Distansavtalslagen m.m. Vid en eventuell tvist följer vi alltid ARN:s rekommendationer.
ODR: webgate.ec.europa.eu/odr/main/index.cfm?event=main.home.show&lng=SV
Konsumentverket: www.konsumentverket.se
ARN: www.arn.se Postadress: Box 174, 101 23 Stockholm
Personuppgifter
GDPR – Hantering av dina adress- och köpuppgifter hos InstantGarden.se
Den 25 maj 2018 började en ny lag, GDPR, att gälla. Det är en gemensam lag som skall göra att samma regler gäller överallt i hela Europa. GDPR ersätter personuppgiftslagen (PUL), som har varit en svensk lag sedan 1988. Med GDPR måste alla organisationer, handlare och företag ha ett större ansvar på att ha kontroll på sina kunders uppgifter. Läs mer här: Integritetsskyddsmyndigheten
InstantGarden.se är ansvarig för behandlingen av personuppgifter som du lämnar till oss som kund och dessa behandlas av oss för att kunna administrera dina inköp, samt i marknadsföringssyfte om du anmält dig till nyhetsbrev. InstantGarden.se lämnar ej ut personuppgifter, e-postadresser eller annan kundinformation till tredje part annat än de som nämns i tredje punkten nedan.
InstantGarden.se har som e-handlare skyldigheter att se till att dina uppgifter behandlas enligt följande;
Vi lagrar ditt namn, adress, e-post och telefon för att vi skall kunna leverera din beställda vara.
Vi lagrar ditt namn, adress, e-post och telefon (mobil) vid köp av vara.
Vi lämnar ut din adress till tredje part (speditörer och betalningstjänst).
Du har när som helst rätt att raderas ur systemen (med vissa begränsningar, som bokföringslagen).
Vi lagrar dina uppgifter vid köp i 7 år på grund av bokföringslagen.
Du har rätt att klaga till tillsynsmyndighet.
Du har rätt att få reda på varifrån informationen har kommit, om du inte har registrerat den själv.
I nyhetsbrev kan vi skicka erbjudanden som är anpassade efter din data hos oss och du har då rätt att få veta vad vi baserar våra erbjudanden till dig på för lagrad information. Du har alltid rätten att avregistrera dig från vårt nyhetsbrev, vänligen kontakta oss eller klicka på länken som bifogas i nyhetsbrevet för avregistrering.
Du har rätt att få ett utdrag av all information som vi har om ditt konto hos oss.
Övrigt
Om ej annan överenskommelse görs före beställning förblir samtliga varor Growing Force AB:s, organisationsnummer 559473-0318, egendom till dess att full betalning erlagts. Det innebär att du som kund accepterar och inte försvårar ett återtag av levererade produkter om så krävs.
Vidare förbehåller vi oss rätten att:
Annullera beställningar, eller kräva förskottsbetalning, där vi efter kontroll har starka skäl att misstänka oförmåga eller ovilja att betala.
Annullera beställningar, till leveransadresser utanför våra leveransområden, eller till andra skäl där vi bedömer att vi inte kan leverera till.
Vi reserverar oss för eventuella skrivfel i texter. Notera även att samtliga produktbilder på InstantGarden.se visar ett unikt exemplar av levande växter och sålunda inte är identiska med de växter som levereras.